Wednesday, September 28, 2011

BUKU vs KATALOG

BUKU= Mengikut kamus dewan ,buku bermaksud helaian kertas berjilid yang berisi tulisan dsb untuk dibaca atau yang mengandungi ruangan kosong untuk ditulis,
KATALOG=Butiran senarai yang lengkap,biasanya mengikut abjad,beserta catatan tentang perinciannya.

Maaf ya,entry kali ni bukan nak mengajar bahasa pulak.Cuma nak betulkan sedikit sj tentang salah faham tentang maksud buku dan katalong berserta isi kandungannya.Sering kali ada sj kolektor matawang ni bertanya" Dalam buku ni ada ke tulis harga note/syiling?" Ayat tanya ni akan terdengar bila sj ada buku/katalog baru yg berada di pasaran.Harap2 lepas ini semua akan lebih faham tentang bezanya sebuah buku dan katalog kerana kandungannya.
Ini antara contoh2 buku berkenaan matawang yang ada dalam simpanan.Mari kita tengok dan faham sikit kandungannya.
Contoh2 buku berkaitan hobi matawang yang aku ada.Macam yang dah dinyatakan tadi apa itu buku..kertas berjilid dan bercetak dengan tulisan untuk dibaca,serta gambar2 sebagai rangsangan membaca.

Kandungan buku2 matawang...Kebanyakkannya berkisar tentang sejarah penggunaan matawang.Kisah2 matawang zaman dahulu kala hingga zaman moden ini.Kisah2 pertukaran barang(butter) sblm adanya matawang,bentuk2 matawang,bahan2 digunakan dalam pembuatan matawang.Juga sejarah matawang mengikut semua zaman..zaman kesultanan melayu,zaman penjajah,zaman sekarang(selepas merdeka)
Dalam buku2 ini tidak ada senarai harga untuk semua matawang kerana ini buku sejarah bukannya katalog untuk rujkan harga dan prefix atau TT gabenor.


Contoh2 katalog untuk pengumpul2 wang kertas/syiling sebagai koleksi..KN Boon,Peter Eu & Ben Chiew,Steven Tan..

Ini barulah katalog yang berjilid dalam bentuk buku.Rupa buku sbb ni memang buku pun..tapi buku ni ada butiran lengkap,juga penjelasan lengkap,ikut urutan tertentu,gambar2 wang kertas dan syiling dinyatakan dengan terperinci tahun keluarannya,jumlahnya,prefixnya,harganya,gred
,t/tgn gabenor,prefixnya..semua perincian ini adalah bertujuan utk proses pembelian sebagai koleksi dan juga untuk rujukan.dengan penjelasan/butiran terperinci ini maka buku ni dikelaskan seabgai KATALOG.
Katalog,sama juga dengan katalog yg kita belek2 bila nak beli perabot2 rumah,alat2 elektrik/elektronik ,beli barang2 solek Avon atau apa jua.Walaupun dlm bentuk buku tapi ianya tetap katalog..

Contoh2 perincian yang dipaparkan..

Antara contoh muka surat yang memperincikan segala maklumat berkaitan gambar.Dinyatakan dengan tepat :-

*Tahun keluaran,gabenor
*Ukuran/saiz,pencetak
*Prefix
* Gred/keadaan fizikal
* Harga cadangan mengikut gred..
Semua maklumat yang dinyatakan adalah fakta yang tetap kecuali harga.Harga akan berubah mengikut permintaan atau penawaran.

Contoh muka surat yang memperinci tentang wang syiling.Katalog yang diedit oleh Peter Eu& Ben Chiew ini menunjukan syiling peringatan(commemorative coins).Antara maklumat berkaitan :-

*Nilai muka syiling
*Bahan/kandungan syiling-emas,perak,gangsa dll
*Jenis syiling-proof/biasa
*Berat,garis pusat,ketebalan
*Gred dan harga cadangan mengikut jenis dan gred

Contoh muka surat katalog yang diolah oleh Steven Tan.Senarai informasi berkaitan Kupon2 zaman penjajahan(Straits Settelments).

* Ciri2 fizikal kupon-ukuran
*Pencetak/tahun cetakan
*Jenis/warna kupon
*Nilai muka kupon
*Harga cadangan mengikut gred dan tahap kesukaran mendapatkannya




Dalam semua katalog ini diceritakan serba ringkas tentang beberapa fakta sejarah penjajahan dan sejarah penggunaan matawang..dan x lupa ada iklan2 sampingan yang berkaitan..:-)
Diharapkan entry ini sedikit sebanyak dapat membantu kita semua faham tentang maksud buku dan katalog dan membezakan isi dan kegunaanya

5 comments:

  1. wow, terbaik la cikgu Din...banyaknya rujukan. Di mana nak dapatkan buku 'Kenali Wang Anda' tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












      Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

      Delete
  2. Gоod day! I know this is κind of off tορic but I ωas wonԁегing if yοu knew where I could fіnd а caρtсha plugіn fог mу comment form?
    Ι'm using the same blog platform as yours and I'm hаving tгoublе finding onе?
    Thankѕ а lοt!

    Lοok intο mу ωebpage .
    .. chatroulette history

    ReplyDelete
  3. Howԁу, i read yοur blog from time to time аnԁ i own a sіmilаг onе and i waѕ just wondering if you get a lοt of spam responses?
    If so hoω do уou stop іt, аny plugіn or anything you can recommend?
    I get ѕo much lately it's driving me insane so any help is very much appreciated.

    my web page; chat forums

    ReplyDelete
  4. Great goods fгom you, man. I haѵe understand
    yοur stuff prevіouѕ to and уоu are juѕt eхtremеly
    excellеnt. I аctually lіκe what you
    haѵe acquired hеre, really lіkе what уοu arе stating and
    the wау in whiсh you say it. Yоu make it entеrtaining
    anԁ уou still taκe cаre of tο keep it wise.
    I сant wait to read far moгe from you. This is
    actually a trеmеnԁous ωeb site.

    Feel free to visіt mу hοmepage; chatrolette

    ReplyDelete