Wednesday, April 1, 2009



SYILING PALSU..!!!???

Queen Victoria(1867-1901) Syiling ini aku beli kat manapun tak tau.. dah lupa.Aku sebenarnya was2 dengan ketulinan syiling ini.Kalau ikut rekod syiling bertarikh 1883 ni hanya di keluarkan sebanyak 200,000 shj.Tentu la susah nak dapat n harga juga mencecah empat angka..tapi aku beli murah aja..Kalau perhatikan betul2 mahkota yang dipakai juga berlainan drpd yang ada dalam buku2 rujukan..Ada sapa2 ke yang boleh bantu aku jelaskan masalah ni...?
Kepada pengumpul Syiling yang ada di MALAYSIA ni harap berwaspada lah..

10 comments:

  1. sah duit ni duit tiruan..saya ada rujuk buku rujukan & memang ada perbezaan antara gambar Queen Victoria tu..

    ReplyDelete
  2. asalamualaikum.nice blog bro...hmmm ckp pasal coin tu,aku ada kedua duanya.maksud aku yg macam dalam rujukan world coin gallery dan juga yg dalam koleksi awak.baru aku perasan perbezaaan coin tersebut.so persoalannya adakah itu tiruan aku pun tak tahu.

    ReplyDelete
  3. asalamualaikum.ohya sebelum ni aku cakap pasal yang kedua dua coin tu ada dalam koleksi aku.so aku ada tanya para penjual.mungkin juga palsu atau pun salah cetak,sebab coin hongkong queen victoria pakai crown macam tu.

    ReplyDelete
  4. kalau tersalah cetak dikira ori la..apa macam.Mmg susah nak pastikannya

    ReplyDelete
  5. simpan jer coin tu bro.rare jugak tu dan kalau palsu pun itu satu koleksi juga kan,hehehe.

    ReplyDelete
  6. ya la mmg simpan,tapi hati bengkak je...

    ReplyDelete
  7. yah itu adalah coins hong kong !!

    ReplyDelete
  8. Duit alam bunian tu... bertuah nyer... nak jual tak? RM5 saya beli..

    ReplyDelete
  9. Salam,

    Terjawab akhirnya persoalan dalam kepala otak aku. Ada ada satu syiling Queen ni, tapi hancur berkecai (boleh patah2kan). Tiruan rupanya, nasib bukan beli punya.

    ReplyDelete